Skip to main content
Geen onderdeel van een categorie

Hoe kom jij op je werk?

By 30 april 2019No Comments

Om de CO2 uitstoot terug te dringen, om files te verminderen en werkplekken bereikbaar te houden veranderen vervoersmogelijkheden in rap tempo. Ook op Waarderpolder Haarlem Business Park zien we nieuwe, flexibele en duurzame vormen van woon-werkverkeer en reizen voor de zaak verschijnen. De trends zijn elektrisch rijden, deelvervoer en alternatieven voor de auto. Uit onderzoek moet blijken of een nieuw type bus- of deelvervoer een goede aanvulling is.

De elektrische auto is als duurzame optie al een tijd in opmars. Die trend zet door naar bedrijven met een eigen wagenpark zoals in de Waarderpolder Wagenhof Bedrijfsmakelaars dat op elektrisch rijden is overgestapt als onderdeel van het verduurzamen van het bedrijf. Spaarnelanden BV startte het elektrische initiatief iZoof. Projectmanager Martin Zevenbergen: “Wij bieden elektrisch taxivervoer in de regio. Met een vestigingslocatie in de Waarderpolder kunnen we ook werkgerelateerde ritten en vervoer van klanten of andere zakelijke relaties aanbieden.”

Alternatief voor auto
Een andere duidelijke trend is kiezen voor de (elektrische) fiets. Het is duurzaam, gezond en met een elektrische fiets ben je ook nog eens snel waar je zijn wilt. Een variant daarop is het openbaar vervoer in combinatie met een deelfiets. Teus van Grootveld, accountmanager bij project Beter op Weg gebruikt zelf geregeld een deelfiets als hij op bezoek gaat bij deelnemers aan het project op het businesspark. “Vanuit Beter op Weg hebben we vorig jaar geïnitieerd dat Uw Deelfiets in Haarlem actief werd. Wie in de Waarderpolder moet zijn, kan nu een deelfiets nemen vanaf station Spaarnwoude. En als je met buslijn 385 reist, kun je ook bij halte Julianapark of op Haarlem Centraal een deelfiets kiezen. Het OV wordt daarmee een alternatief voor de auto.”

Wie voor het OV kiest, kan vanaf het station ook bus 15 nemen, de enige busverbinding op het bedrijventerrein. Deze bus rijdt van maandag tot en met vrijdag een rondje door de Waarderpolder vanaf het NS-station Haarlem via station Spaarnwoude. Weinig bedrijventerreinen kunnen zeggen dat zij een eigen buslijn hebben, maar de 15 heeft ook zijn beperkingen. Op woensdag rijdt de bus niet en de bestaande haltes kun je lang niet in alle delen van de Waarderpolder even goed komen.  Dat maakt deze bus niet voor iedereen aantrekkelijk.

Onderzoek naar aanvullend vervoer
Met enige regelmaat keert dan ook de vraag terug of aanvullend (deel-)vervoer op het bedrijventerrein een goed idee is. Precies die vraag gaan drie studenten van de Hogeschool van Amsterdam de komende tijd onderzoeken. Sophie Boogaarts, Quido Wijnen en Lola Driessen zijn sinds twee weken aan de slag. “Wij hebben van de gemeente Haarlem en Parkmanagement Waarderpolder de opdracht gekregen om onderzoek te doen naar de mogelijkheden om de Waarderpolder duurzamer bereikbaar te maken”, vertelt Sophie. “We denken onder meer aan een busje, maar het kan ook heel goed zijn dat we op iets anders uitkomen.”

In het onderzoek komen alle aspecten aan bod van aanvullend deel- of busvervoer. Welke route zou optimaal zijn, welke bedrijven vinden dit een interessante optie voor hun medewerkers, hoe vaak moet de bus gaan rijden en welk type bus is geschikt? Sophie: “En vooral wat kost het om dit aan te bieden, dat was expliciet de vraag voor het onderzoek.” Het is voor het eerst dat dit zo uitgebreid onderzocht wordt in de Waarderpolder.

Robert Bloemers, voorzitter van Parkmanagement Waarderpolder is blij met de nieuwe de ontwikkelingen op mobiliteitsgebied: “Haarlem is een van de meest verstopte steden van Nederland. We moeten zorgen dat onze bedrijven bereikbaar blijven voor vrachtwagens en bezoekers. Daarom is Parkmanagement voorstander van betere OV-verbindingen en goede alternatieven in het woon-werkverkeer.”

Bron: Waardervol 35

Direct
regelen