Wilt u producten in een ander land verkopen? Een tussenpersoon zoals een handelsagent of distributeur kan voor u de markt bewerken. U kunt uw producten ook zelf verkopen. Lees meer over de voor- en nadelen van laten doen of zelf doen.
Marktbewerking is het zoeken naar nieuwe klanten. Vanuit Nederland kunt u op 2 manieren buitenlandse markten betreden:
U stuurt uw producten en de factuur direct naar uw klant. U heeft contact met uw klanten en doet uw eigen marketing.
U kunt ook een buitenlandse vestiging starten om uw producten te verkopen.
Voordelen van een eigen vestiging:
Nadelen van een eigen vestiging:
Bewerkt u de markt indirect? Dat doet u via een distributeur of een handelsagent.
Een distributeur koopt uw goederen en verkoopt ze daarna aan klanten. Als u werkt met een distributeur, loopt u minder risico dat een klant de factuur niet betaalt. Ook hoeft u maar één contract af te sluiten. De distributeur regelt zelf de verkoop van de producten in het buitenland.
Een handelsagent zoekt klanten voor u. Hiervoor betaalt u de handelsagent (commissie). Daarna verkoopt u zelf uw producten aan deze klanten. U bepaalt de verkoopprijs. Als u werkt met een handelsagent, houdt u meer contact met de gebruikers van uw producten. En u kunt ontwikkelingen op de markt beter volgen.
Lees meer over distributeurs en handelsagenten.
Directe marktbewerking heeft voor- en nadelen. Dat geldt ook voor indirecte marktbewerking.
Voordelen
Nadelen
Voordelen
Nadelen
Met een distributeur of handelsagent sluit u een distributieovereenkomst of een agentuurovereenkomst af. Verkoopt u direct aan een klant? Sluit dan een internationaal verkoopcontract af.
Zet afspraken altijd op papier. De brancheorganisatie Verbond van Nederlandse Handelsagenten en Importeurs (VHNI) en de International Chamber of Commerce (ICC) Nederland hebben modelcontracten.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein