Werkt u als chauffeur in het internationale goederenvervoer? Of heeft u een internationaal transportbedrijf? Dan krijgt u te maken met nieuwe regels voor onder andere rij- en rusttijden van chauffeurs, detacheren van chauffeurs en positiebepaling met de tachograaf. Lees hier meer over de wijzigingen.
In het Europese mobiliteitspakket staan regels voor het internationaal goederen- en personenvervoer. Sommige regels vervangen de bestaande regelgeving. Ook staan er nieuwe regels in voor chauffeurs en transporteurs. De regels gaan in op verschillende data.
De Europese Unie wil met het mobiliteitspakket bijdragen aan:
De regels veranderen of zijn veranderd op 6 hoofdpunten.
Sinds augustus 2020 gelden deze regels voor wekelijkse rusttijden en rustfaciliteiten:
Nu is het soms onduidelijk of chauffeurs gedetacheerd zijn of niet. Chauffeurs die gedetacheerd zijn, hebben recht op het minimumloon, het cao-loon en bepaalde arbeidsvoorwaarden van het EU-land waar ze aan het werk zijn.
In het Europese mobiliteitspakket staat dat chauffeurs die in een ander land werken, een detacheringsverklaring moeten krijgen. Deze nieuwe regel gaat waarschijnlijk in de loop van 2022 in.
Vrachtwagenchauffeurs moeten sinds 2 februari 2022 in de tachograaf registreren dat ze over een landsgrens gaan.
Vanaf 21 augustus 2023 moeten nieuw geregistreerde vrachtwagens een slimme tachograaf type 2 (SMT2) hebben. Een slimme tachograaf houdt automatisch de positie bij van het voertuig. En registreert grensovergangen. Voor vrachtwagens die al geregistreerd zijn, is een slimme tachograaf vanaf 31 december 2024 verplicht.
De EU wil brievenbusfirma’s tegengaan. Een brievenbusfirma is een bedrijf dat alleen een postadres heeft in een bepaald land en bijvoorbeeld geen personeel of kantoorruimte. Het bedrijf en personeel zijn gevestigd in een ander land. Dit doet een bedrijf vanwege financiële voordelen.
Door brievenbusfirma’s tegen te gaan, wordt de markt voor internationaal goederenvervoer eerlijker. Daarom zijn er sinds 21 februari 2022 nieuwe regels over hoe en waar een transportbedrijf is gevestigd:
In het Europese mobiliteitspakket staan nieuwe regels voor cabotage. Cabotage betekent dat een transportbedrijf goederen vervoert tussen 2 punten binnen een ander EU-land. Bijvoorbeeld: een Spaans transportbedrijf vervoert producten tussen 2 steden in Nederland. Vrachtwagens mogen maximaal 3 cabotageritten achter elkaar rijden. Daarna moeten ze het land weer uit.
Sinds 21 februari 2022 is er een nieuwe regel bijgekomen. Een vrachtwagen mag na de laatste cabotagerit 4 dagen geen cabotageritten meer rijden in dat EU-land. Dit heet de ‘cooling-off periode’.
Sinds 21 februari 2022 moeten vrachtwagens elke 8 weken terug naar het vestigingsland. Verder hebben vanaf 21 mei 2022 vrachtwagens boven de 2,5 ton die internationale ritten maken een eurovergunning nodig. Dit gold eerst voor vrachtwagens zwaarder dan 3,5 ton.
Chauffeurs moeten vanaf 31 december 2024 de registratiegegevens van de afgelopen 56 dagen kunnen tonen aan een controleur. Dat was eerst 28 dagen.
De nieuwe regels van het Europese mobiliteitspakket gaan niet allemaal tegelijk in. Bekijk hieronder welke regeling wanneer ingaat.
Voor sommige regels uit het Europese mobiliteitspakket moeten eerst Nederlandse wetten aangepast worden. Het gaat om de Wet wegvervoer goederen (Wwg), de Wet personenvervoer 2000 (Wp2000) en de Wet arbeidsvoorwaarden gedetacheerde werknemers in de EU (WagwEU). Dit gebeurt waarschijnlijk in de loop van 2022. Het gaat om deze regels:
De regels uit het Europese mobiliteitspakket gelden voor alle EU-landen. Wel mogen landen sommige regels zelf invullen. Bijvoorbeeld de cabotageregels voor gecombineerd vervoer. Ook gaan de regels die opgaan in nationale wetten niet overal op dezelfde datum in.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein