Heeft u een meningsverschil (geschil) met een buitenlandse handelspartner, klant of leverancier? En komt u er samen niet uit? Er zijn manieren om het geschil op te lossen zonder dat u naar de rechter hoeft.
Een geschil kan grote gevolgen hebben voor de relatie met uw zakenpartner. Probeer dit te voorkomen door vooraf goede afspraken te maken over onder andere de:
Leg deze afspraken juridisch vast in een (internationaal) contract, offerte of algemene voorwaarden.
U heeft een geschil met een klant, een leverancier of een zakenpartner en komt er samen niet uit. Probeer eerst zelf het zakelijk meningsverschil op te lossen. Kijk wat de oorzaak is van het geschil. Zijn producten te laat geleverd? Zijn er problemen met de kwaliteit ervan of is er onduidelijkheid over het contract? Soms kunt u het probleem oplossen door met elkaar in gesprek te gaan.
U kunt hulp vragen aan de Nederlandse ambassade of het consulaat in het land waar u zakendoet. De ambassade kent het land van uw handelspartner. En helpt bij het leggen van contacten met de juiste instanties. Misschien kunnen zij ook voor u bemiddelen. Ambassades en consulaten mogen alleen advies geven. Zij hebben niet de macht om het meningsverschil voor u op te lossen.
U kunt een handelsgeschil ook oplossen via arbitrage. Deskundigen (arbiters) beslissen dan bij een geschil, in plaats van een rechtbank. Arbitrage heeft voordelen vergeleken met een proces via de rechter:
In veel landen bieden organisaties zoals de International Chamber of Commerce (ICC) arbitrage aan. Ook zijn er gespecialiseerde organisaties die dat doen. Vaak hebben landen eigen arbitragewetten. Verdiep u daarom in de regels van het land waarmee u zakendoet.
U kunt in een contract een arbitrageclausule zetten. Daarin staat dat u en uw handelspartner bij een geschil naar een arbiter gaan en niet naar de rechter. Dat spreekt u van tevoren af. U kunt dan ook een nationale of internationale arbitrage-organisatie aanwijzen. Die doet dan uitspraak bij een geschil.
Gebruikt u het standaard modelcontract van de International Chamber of Commerce? Dan is het een goed idee om daarin de ICC als arbitrage-instantie te noemen.
Levert uw zakenpartner uw bestelde producten of diensten niet zoals afgesproken? Dan kunt u in sommige gevallen uw geld terugvragen. Hier zijn verschillende Europese procedures voor. Ook kunt u de rechter vragen om het geld op een buitenlandse rekening in Europa te bevriezen. Dit heet een Europees bevel tot conservatoir beslag. Hierdoor krijgt u uw geld vaak sneller terug dan via de andere procedures.
Wilt u naar de rechter stappen en een gerechtelijke procedure starten? Zoek een jurist die gespecialiseerd is in internationaal recht. Het is belangrijk om te weten of het Nederlandse recht geldt of het recht van het land waar u zakendoet. Meestal staat dit in het contract dat u met uw zakenpartner heeft gesloten.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein