Wilt u de duurzaamheid van uw producten promoten? Voorkom greenwashing en check de regels voor duurzaamheidsclaims.
Wilt u een duurzaamheidsclaim gebruiken om te laten weten dat uw product of dienst duurzaam is? Zet u bijvoorbeeld op de verpakking dat u duurzame grondstoffen gebruikt of dat de verpakking is gerecycled? Dan moet u zich houden aan een aantal regels.
Het is niet verplicht om duurzaamheidsclaims te gebruiken. Maar als u het doet, moeten de claims eerlijk en betrouwbaar zijn. Zijn ze dat dat niet, dan doet u aan greenwashing: het misleiden van klanten door uw producten duurzamer voor te stellen dan ze zijn.
Misleiding van klanten is strafbaar en u kunt hiervoor een boete krijgen. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) houdt hier toezicht op. In de Leidraad Duurzaamheidsclaims van de ACM staan de regels die u als ondernemer kunt volgen.
De belangrijkste regel is dat uw claims duidelijk en eerlijk moeten zijn. U moet onder meer hierop letten:
U moet uw duurzaamheidsclaims bewijzen:
Maakt u in uw claim een vergelijking, bijvoorbeeld: Dit product gebruikt 20% minder energie? Maak dan duidelijk waarmee u uw product vergelijkt.
U mag het product of productieproces alleen vergelijken met:
Zegt u dat uw bedrijf duurzaam is? U moet ervoor zorgen dat:
Gaat uw claim over uw duurzaamheidsdoelstellingen? Zorg dan dat die realistisch zijn en dat u een meetbaar plan van aanpak heeft.
Om uw duurzaamheidsclaim duidelijk te maken kunt u symbolen, logo’s of afbeeldingen gebruiken. Dit mag alleen als deze uw claim ondersteunen en geen verkeerde indruk geven.
U kunt ook een keurmerk gebruiken. Check bijvoorbeeld de Keurmerkenwijzer van Milieu Centraal. U mag alleen een keurmerk gebruiken als u aan alle voorwaarden voldoet. Maak duidelijk aan uw klanten welke voorwaarden dit zijn en welke instantie dit controleert.
Kiest u voor een eigen keurmerk? U moet uw klant laten weten dat dit keurmerk is gebaseerd op uw eigen eisen.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein