Een gastouderbureau helpt ouders bij het vinden van geschikte opvang van hun kinderen. Om deze opvang te verzorgen staan er gastouders geregistreerd bij het bureau. Met dit stappenplan komt u snel te weten welke regels er gelden voor het starten van een gastouderbureau.
In dit stappenplan staan de regels die gelden voor alle gastouderbureaus. Daarnaast is het mogelijk dat u nog andere verplichtingen heeft. Overleg met uw gemeente over de volgorde van de stappen. Een aantal stappen kunt u gelijktijdig uitvoeren.
De vestiging van uw gastouderbureau moet passen in het omgevingsplan van uw gemeente. Het omgevingsplan kunt u bekijken via regels op de kaart van het Omgevingsloket. Past het niet in het omgevingsplan? Dan kunt u via het Omgevingsloket vragen om een wijziging of om een omgevingsvergunning.
Wilt u uw bedrijf aan huis beginnen? Houd dan rekening met voorwaarden van uw gemeente en verhuurder of hypotheekverstrekker.
De houder, eventuele bestuurders en bemiddelingsmedewerkers moeten een verklaring omtrent het gedrag (VOG) hebben. Deze verklaring moet bestaan uit screeningsprofiel 84 (zorgdragen voor minderjarigen) of 86 (werkzaam in de kinderopvang). U heeft de VOG nodig voor de registratie van uw gastouderbureau in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK).
Uw gastouderbureau moet bij de aanvraag tot registratie in het LRK een pedagogisch beleidsplan hebben. Hierin beschrijft u de pedagogische visie van de opvang. U schrijft bijvoorbeeld hoe gastouders kinderen helpen in hun ontwikkeling.
Iedereen die werkt of woont op een plek waar kinderen worden opgevangen moet zich inschrijven in het Personenregister kinderopvang. Deze personen worden regelmatig gecontroleerd. Bijvoorbeeld op strafbare feiten.
Minimaal 10 weken voor de start van uw gastouderbureau moet u een aanvraag tot registratie in het Landelijk Register Kinderopvang (LRK) doen. U doet deze aanvraag bij de gemeente. Ouders kunnen alleen kinderopvangtoeslag krijgen als uw bureau geregistreerd is in het LRK. Daarnaast moet u ook de gastouders en de opvanglocaties laten registreren. Hiervoor doet u een aparte aanvraag.
De opvanglocaties die bij uw gastouderbureau geregistreerd staan, moeten voldoen aan inrichtingseisen. Kinderen moeten er veilig kunnen spelen en rusten. Check de eisen aan de ruimtes voor gastouderopvang.
U moet een veiligheids- en gezondheidsbeleid schrijven. Er wordt van u verwacht dat u deze regelmatig controleert en aanpast wanneer dat nodig is. Zo zorgt u dat er genoeg aandacht blijft voor veiligheid en gezondheid in uw gastouderbureau.
Voor de eigenaar van een gastouderbureau gelden geen opleidingseisen. Uw gastouders en bemiddelingsmedewerkers moeten wel aan de eisen voor gastouder voldoen. Ook moeten zij een verklaring omtrent het gedrag (VOG) hebben.
U moet zich aansluiten bij de Geschillencommissie Kinderopvang. Dit is een organisatie die klachten van ouders en verzorgers beoordeelt. U registreert zich hier voor al uw vestigingen. Informeer de ouders en de oudercommissie dat u bent aangemeld bij de geschillencommissie.
Een meldcode beschrijft in 5 stappen hoe u en uw medewerkers moeten omgaan met een vermoeden van kindermishandeling.
Uw gastouderbureau moet een oudercommissie hebben. Maak ook een reglement voor de oudercommissie. Hierin beschrijft u de regels voor de leden. Zorg dat u het reglement af heeft binnen 6 maanden na registratie in het LRK.
Zijn er bij uw gastouderbureau niet meer dan 50 gastouders aangesloten? En kunt u bewijzen dat u uw best heeft gedaan om een oudercommissie samen te stellen? Dan hoeft u geen
oudercommissie te hebben.
Als eigenaar van een gastouderbureau moet u een administratie bijhouden. Daarin geeft u onder meer een overzicht van de gastouders en de kinderen die ingeschreven staan. Ook houdt u een financiële administratie bij.
Lees over administratie bijhouden in de kinderopvang.
Als u een gastouderbureau start, moet u het inschrijven in het Handelsregister van KVK. KVK geeft uw gegevens door aan de Belastingdienst. U hoeft zich niet apart bij de Belastingdienst aan te melden. Als de Belastingdienst u als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt u uw omzetbelastingnummer en uw btw-identificatienummer (btw-id).
De grafiek toont het aantal gastouderbureaus in Nederland per jaar.
Het aantal gastouderbureaus neemt de laatste jaren onafgebroken toe.
Mede mogelijk gemaakt door Samenwerkingsverband Ondernemersplein